Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologické pálení knih v Americe?

26. 05. 2016 0:00:00
Školy města Portland schválily zákaz všech učebnic, které "vyjadřují pochybnosti o vážnosti klimatické krize nebo o tom, že je zaviněna lidskou činností." Poslali byste své děti do takové školy, kde se zakazuje kladení otázek?

Americké město Portland se pyšní tím, že bylo první v USA, které (v roce 1993) přijalo komunální plán snižování emisí uhlíku. V květnu 2016 se město vyznamenalo znovu, když místní školská rada odhlasovala, že ve školách zakáže jisté učebnice.

Ekologický web Thinkprogress.org píše: „Portland ze škol vykázal knihy, které popírají klima“. Tomu bych se nedivil. Učebnice, která popírá existenci klimatu nebo vzduchu, je dobrá leda do stoupy. USNews.com zase píše: „Portlandské školy zakazují výukové materiály, které popírají změnu klimatu.“ I tady bych se zákazem souhlasil. Popírat, že existovaly doby ledové nebo, to je bláznovství, které do učebnic nepatří.

Jenže novinové titulky jsou zavádějící. Zakázané učebnice nic tak bláznivého ve skutečnosti nekázaly. Dotyčné učebnice se provinily jen tím, že používaly slůvko „možná“. Školská rada se usnesla, že bude zakázáno používání „textů které vyjadřují pochybnosti o vážnosti klimatické krize nebo o tom, že je zaviněna lidskou činností.“ Novináři citují uvědomělého žáka, který před školskou radou řekl: „Je nepřijatelné, aby ve školách byly učebnice, které šíří pohybnosti o lidském zavinění a naléhavosti krize.“

Klimatologové sice nevědí, zda zdvojnásobení koncentrace CO2 povede k oteplení o 0,5°C nebo o 6°C (tzv. "citlivost klimatu"), ale my na pochybnosti právo nemáme?

Celá akce je dílem Billa Bigalowa, autora ekologicky alarmující knihy „People’s Curriculum for the Earth“). Vadí mu, že učebnice dějepisu užívané na amerických středních (History alive, McDougal Littel’s Modern World History) sepsané kolem roku 2000 neodrážejí dnešní úroveň klimatického poznání. Jsou patnáct let zastaralé. Nepíší o uhlí jako o největším klimatickém zlu, ale jen jako o zdroji surovin ve století páry. A když už se o skleníkovém efektu učebnice trochu zmíní, „text je plný skeptických výrazů jako „možná“ nebo „snad“ či „nelze vyloučit“.“

Nedávná analýza (2015) ukázala, že skeptický jazyk používají i učebnice v Kalifornii. „Zatímco ostatní učebnice přírodních věd uvádějí přehled faktů, texty o změně klimatu používají jazyk nejistoty jako „možná“ nebo „nelze vyloučit.“

Analýza si navíc stěžuje, že podle těchto učebnic klimatická změna „by mohla mít i nějaké pozitivní účinky“. „Farmáři v oblastech, které dnes jsou příliš chladné, by časem mohli mít i dvě úrody ročně místo jedné... avšak řada účinků oteplování tak pozitivní nebude.“ Takovýto text autoři analýzy nepokládají za vyvážené uvádění pro a proti. Ale varují, že takovýto jazyk „vede k pochybnostem o klimatologii a oslabí pocit naléhavosti při řešení této krize.“

Co je tedy vlastně úkolem školy? Předávat znalosti a učit děti samostatně myslet? Nebo vychovávat lidi s pevnou vírou, kteří bez otázek plní zadané úkoly?

Bill Bigelow ve svém článku pro média celou akci vykládá tak, že „oregonské školy volají pro klimatické spravedlnosti“. Celá anabáze vyplynula z dlouhého jednání místních škol s politickým hnutím 350.org. Bigalow soudí, že škola je tu od toho, aby mládež burcovala, vychovávala z dětí uvědomělé bojovníky za „klimatickou spravedlnost“ (čti: za zdražování energií a potravin).

Spoluautorem kontroverzního rozhodnutí školské rady byl i Mike Rosen, klimatolog. „Neříkám, že budeme ty učebnice pálit. Neříkám, ty učebnice máme zničit,“ hájí se. „Mluvíme jen o tom, že chceme, aby ty texty správně odrážely nejnovější úroveň poznání.“ Radní Christine Miles také odmítla, že jde o novodobé pálení knih. „To je velké nedorozumění. My pouze aktualizujeme vědecké materiály pro své studenty.“

Otázka zní, zda za těch 15 let opravdu vědecké poznání tak pokročilo, jak myslí pan Bigalow. Většinu těch 15 let zabrala pauza v globálním oteplování, kterou klimatologické modely neumí vysvětlit. A nepředpověděly ji. A vykazovat ze školy pochyby a otázky, asi není zrovna cesta, jak žáky naučit samostatnému kritickému myšlení. Podle mého soudu do knih, které se zabývají prognózami budoucnosti (klimatologické scénáře) jazyk nejistoty asi patří. Protože budoucnost ještě nenastala. A pak je tu otázka k zamyšlení pro rodiče. Opravdu chceme, aby škola naše syny a dcery převychovávala a vštěpovala jim víru v oficiální ideologii vlády, OSN nebo jiné instituce? Nebo má každý rodič právo svému dítěti vštěpovat svoje hodnoty a svoje vlastní přesvědčení?

ZDROJE:

http://www.latimes.com/local/education/la-na-portland-schools-climate-change-20160524-snap-story.html

https://weather.com/news/climate/news/portland-school-district-bans-climate-change-denying-materials

http://www.pps.net/cms/lib8/OR01913224/Centricity/Domain/219/FINAL%20Climate%20Change%20Reso%205.11.16%20MR%20revised.pdf

https://www.theguardian.com/books/2016/may/24/portland-schools-ditch-textbooks-that-question-climate-change

http://www.thegwpf.com/portland-school-board-bans-climate-sceptical-textbooks/

http://www.huffingtonpost.com/bill-bigelow/portland-oregon-schools-c_b_10069106.html

http://www.theguardian.com/us-news/2015/nov/23/california-public-school-textbooks-mislead-students-climate-study-says

Autor: Vítězslav Kremlík | čtvrtek 26.5.2016 0:00 | karma článku: 28.48 | přečteno: 638x

Další články blogera

Vítězslav Kremlík

Texas zasáhl hurikán lidské hlouposti

Když americké pobřeží zasáhne hurikán, pověrčiví lidé vždy začnou varovně zdvihat ukazováček. Že prý je to trest boží za náš hříšný život.

4.9.2017 v 10:58 | Karma článku: 32.17 | Přečteno: 1451 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Trump rozpustil klimatickou komisi, která manipulovala se statistikou

Mediální korporace jsou zděšeny. Trump prý provedl další nezodpovědné rozhodnutí. Krátkozraké. Iracionální. Zrušil totiž jednu Obamovu komisi.

28.8.2017 v 0:11 | Karma článku: 32.83 | Přečteno: 1043 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Léčba autismu je novodobý Klondajk

Ano tohle je odbočka od mého stálého oteplovacího tématu. Ale sleduji osudy svých známých, kteří mají autistické dítě, a nestíhám se divit.

7.6.2017 v 10:50 | Karma článku: 33.87 | Přečteno: 4437 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Opravdu Trump „nepochopil“ klimatickou studii, jíž zdůvodnil Clexit?

Trump vyhlásit vypovězení Pařížské klimatické dohody a zdůvodnil to studií vědců z MIT. Vědci spočítali, že přijatá opatření, jakkoli drahá, nedovedou oteplení zastavit na 2°C.

5.6.2017 v 11:10 | Karma článku: 42.88 | Přečteno: 4345 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Tekoucí písek – dá se v něm utopit?

Původně pevná země se najednou otevře, aby spolkla dům. Fikce nebo realita? Tekoucí písek je skutečně schopný pohltit celé domy. Dá se v něm utopit? (délka blogu 3 min.)

19.10.2017 v 8:00 | Karma článku: 23.56 | Přečteno: 594 | Diskuse

Pavel Suk

Mochovce – jaderná elektrárna, nebo past na peníze

Dnešní článek bude věnován slovenské jaderné elektrárně Mochovce, která je ve výstavbě již od roku 1981. Podle plánů měly být v komplexu 4 jaderné reaktory VVER-440 ale během let došlo k událostem, které vedly ke zpoždění výstavby

18.10.2017 v 20:02 | Karma článku: 9.61 | Přečteno: 298 | Diskuse

Marián Kapolka

Polemiky o evolúcii-8.Bunkový genóm ako báseň. Posunieme „hranice“ života?

Ukázalo sa, že na procesy genetických zmien je možné, ba nutné, aplikovať princípy informatiky a kombinatoriky. Aké sú niektoré závery týchto empirických vied pre biológiu? - Je živá už molekula RNA? Kde vlastne začína život?

16.10.2017 v 17:08 | Karma článku: 6.98 | Přečteno: 104 | Diskuse

Jan Fikáček

Dnešní fyzice chybí.... více fyziky, aneb proč je matematika někdy fyzikálně slepá

Matematika je náš nejlepší "smysl", kterým vidíme nejhlouběji do světa elementárních částic, či nejostřeji do minulosti vesmíru. Tento superiorní "smysl" má ale, bohužel, i své "optické klamy" a nedostatky.

16.10.2017 v 9:07 | Karma článku: 22.62 | Přečteno: 564 | Diskuse

Dana Tenzler

Proč jsou stopy v mokrém písku nakrátko suché?

Když se procházíte po mokrém písku, můžete si všimnout zajímavého jevu. Písek, na kterém právě stojíte, se zdá být světlejší a sušší než zbytek pláže. Je to trik nebo optický klam? (délka blogu 5 min.)

16.10.2017 v 8:00 | Karma článku: 23.98 | Přečteno: 573 | Diskuse
Počet článků 353 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2754

Tento blog byl oceněn v anketě "Bloger roku 2011". Autor je překladatel a vzděláním historik. Zajímá se o vliv klimatických změn na lidské dějiny. Účastnil se klimatické konference v Kodani. Po aféře Climategate založil web www.klimaskeptik.cz

 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.