Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologické pálení knih v Americe?

26. 05. 2016 0:00:00
Školy města Portland schválily zákaz všech učebnic, které "vyjadřují pochybnosti o vážnosti klimatické krize nebo o tom, že je zaviněna lidskou činností." Poslali byste své děti do takové školy, kde se zakazuje kladení otázek?

Americké město Portland se pyšní tím, že bylo první v USA, které (v roce 1993) přijalo komunální plán snižování emisí uhlíku. V květnu 2016 se město vyznamenalo znovu, když místní školská rada odhlasovala, že ve školách zakáže jisté učebnice.

Ekologický web Thinkprogress.org píše: „Portland ze škol vykázal knihy, které popírají klima“. Tomu bych se nedivil. Učebnice, která popírá existenci klimatu nebo vzduchu, je dobrá leda do stoupy. USNews.com zase píše: „Portlandské školy zakazují výukové materiály, které popírají změnu klimatu.“ I tady bych se zákazem souhlasil. Popírat, že existovaly doby ledové nebo, to je bláznovství, které do učebnic nepatří.

Jenže novinové titulky jsou zavádějící. Zakázané učebnice nic tak bláznivého ve skutečnosti nekázaly. Dotyčné učebnice se provinily jen tím, že používaly slůvko „možná“. Školská rada se usnesla, že bude zakázáno používání „textů které vyjadřují pochybnosti o vážnosti klimatické krize nebo o tom, že je zaviněna lidskou činností.“ Novináři citují uvědomělého žáka, který před školskou radou řekl: „Je nepřijatelné, aby ve školách byly učebnice, které šíří pohybnosti o lidském zavinění a naléhavosti krize.“

Klimatologové sice nevědí, zda zdvojnásobení koncentrace CO2 povede k oteplení o 0,5°C nebo o 6°C (tzv. "citlivost klimatu"), ale my na pochybnosti právo nemáme?

Celá akce je dílem Billa Bigalowa, autora ekologicky alarmující knihy „People’s Curriculum for the Earth“). Vadí mu, že učebnice dějepisu užívané na amerických středních (History alive, McDougal Littel’s Modern World History) sepsané kolem roku 2000 neodrážejí dnešní úroveň klimatického poznání. Jsou patnáct let zastaralé. Nepíší o uhlí jako o největším klimatickém zlu, ale jen jako o zdroji surovin ve století páry. A když už se o skleníkovém efektu učebnice trochu zmíní, „text je plný skeptických výrazů jako „možná“ nebo „snad“ či „nelze vyloučit“.“

Nedávná analýza (2015) ukázala, že skeptický jazyk používají i učebnice v Kalifornii. „Zatímco ostatní učebnice přírodních věd uvádějí přehled faktů, texty o změně klimatu používají jazyk nejistoty jako „možná“ nebo „nelze vyloučit.“

Analýza si navíc stěžuje, že podle těchto učebnic klimatická změna „by mohla mít i nějaké pozitivní účinky“. „Farmáři v oblastech, které dnes jsou příliš chladné, by časem mohli mít i dvě úrody ročně místo jedné... avšak řada účinků oteplování tak pozitivní nebude.“ Takovýto text autoři analýzy nepokládají za vyvážené uvádění pro a proti. Ale varují, že takovýto jazyk „vede k pochybnostem o klimatologii a oslabí pocit naléhavosti při řešení této krize.“

Co je tedy vlastně úkolem školy? Předávat znalosti a učit děti samostatně myslet? Nebo vychovávat lidi s pevnou vírou, kteří bez otázek plní zadané úkoly?

Bill Bigelow ve svém článku pro média celou akci vykládá tak, že „oregonské školy volají pro klimatické spravedlnosti“. Celá anabáze vyplynula z dlouhého jednání místních škol s politickým hnutím 350.org. Bigalow soudí, že škola je tu od toho, aby mládež burcovala, vychovávala z dětí uvědomělé bojovníky za „klimatickou spravedlnost“ (čti: za zdražování energií a potravin).

Spoluautorem kontroverzního rozhodnutí školské rady byl i Mike Rosen, klimatolog. „Neříkám, že budeme ty učebnice pálit. Neříkám, ty učebnice máme zničit,“ hájí se. „Mluvíme jen o tom, že chceme, aby ty texty správně odrážely nejnovější úroveň poznání.“ Radní Christine Miles také odmítla, že jde o novodobé pálení knih. „To je velké nedorozumění. My pouze aktualizujeme vědecké materiály pro své studenty.“

Otázka zní, zda za těch 15 let opravdu vědecké poznání tak pokročilo, jak myslí pan Bigalow. Většinu těch 15 let zabrala pauza v globálním oteplování, kterou klimatologické modely neumí vysvětlit. A nepředpověděly ji. A vykazovat ze školy pochyby a otázky, asi není zrovna cesta, jak žáky naučit samostatnému kritickému myšlení. Podle mého soudu do knih, které se zabývají prognózami budoucnosti (klimatologické scénáře) jazyk nejistoty asi patří. Protože budoucnost ještě nenastala. A pak je tu otázka k zamyšlení pro rodiče. Opravdu chceme, aby škola naše syny a dcery převychovávala a vštěpovala jim víru v oficiální ideologii vlády, OSN nebo jiné instituce? Nebo má každý rodič právo svému dítěti vštěpovat svoje hodnoty a svoje vlastní přesvědčení?

ZDROJE:

http://www.latimes.com/local/education/la-na-portland-schools-climate-change-20160524-snap-story.html

https://weather.com/news/climate/news/portland-school-district-bans-climate-change-denying-materials

http://www.pps.net/cms/lib8/OR01913224/Centricity/Domain/219/FINAL%20Climate%20Change%20Reso%205.11.16%20MR%20revised.pdf

https://www.theguardian.com/books/2016/may/24/portland-schools-ditch-textbooks-that-question-climate-change

http://www.thegwpf.com/portland-school-board-bans-climate-sceptical-textbooks/

http://www.huffingtonpost.com/bill-bigelow/portland-oregon-schools-c_b_10069106.html

http://www.theguardian.com/us-news/2015/nov/23/california-public-school-textbooks-mislead-students-climate-study-says

Křišťálová Lupa 2016
Autor: Vítězslav Kremlík | čtvrtek 26.5.2016 0:00 | karma článku: 27.33 | přečteno: 599x

Další články blogera

Vítězslav Kremlík

Umírněná klimatoložka Judith Curry resignuje

Ač bývá zvykem, že vědci s definitivou vyučují i v pokročilém věku, Curryová odchází po šedesátce do důchodu. Politizace vědy už ji nebaví.

9.1.2017 v 10:00 | Karma článku: 14.64 | Přečteno: 294 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Koho volí vědci

Malé zamyšlení nad názorovými bublinami a konfirmačním zkreslením. O tom, jaký máte názor na klima, rozhoduje – ne vždy, ale většinou - vaše politické přesvědčení.

5.1.2017 v 10:00 | Karma článku: 13.36 | Přečteno: 440 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Nesuďme muslimy podle islámu a naopak

Takto umírněně nás nabádá „islamofobní“ web nazvaný ironicky „Náboženství míru“. Neobviňujme tedy "islamofoby" z netolerance jen proto, že mají obavy z ideologie islámu. Není to totéž.

4.1.2017 v 11:00 | Karma článku: 28.14 | Přečteno: 1439 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Havlova „Moc bezmocných“ je stále aktuální

Máme tu novou normalizaci? I dnešní doba má své disidenty. Nejsou už padesátá léta a nehrozí nám Gulag. Jenom vám nedovolí publikovat. Vyhodí vás z práce.

20.12.2016 v 14:00 | Karma článku: 31.45 | Přečteno: 1134 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Jan Zerbst

Jak vytvořit edukační program o nejnovějších dějinách, aniž bychom dětem nevymývali mozky?

V této eseji se pokusím načrtnout výukový program, který by obeznámil žáky a studenty o nejnovějších dějinách, aniž by jim přikazoval, jak mají na dějiny pamětníků nahlížet.

19.2.2017 v 12:08 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 60 |

Václav Toman

Proč si připomínat, za co jsme dnes vděční, i když máme den na prd?

Co říkají výzkumy o tom, když se soustředíme každý den na věc, co se nám povedla? Cílem tohoto článku není uvrhnout vás do deprese, že žijete nezajímavý a nudný život. Cílem tohoto článku je ukázat sílu všímavosti.

19.2.2017 v 10:53 | Karma článku: 6.11 | Přečteno: 144 | Diskuse

Petr Bajnar

Vznik a vývoj života z pohledu vědy a filozofie III.

Když v roce 1859 publikoval Charles Darwin svou knihu „O původu druhů“, v níž načrtl představu vývoje života od jednoduchých forem k složitějším, vyvolal tím ve společnosti velkou kontroverzi.

19.2.2017 v 8:36 | Karma článku: 7.84 | Přečteno: 169 | Diskuse

Petr Fabián

Chaos in my head - Svoboda člověka a Demokracie (10)

Desáté pokračování mé studie o člověku, společnosti a vlivech, které nás každodenně ovlivňují a které máme ve svých hlavách uloženy jinak. Nyní na téma: Společenský systém - Svoboda člověka a Demokracie.

18.2.2017 v 12:15 | Karma článku: 5.57 | Přečteno: 112 | Diskuse

Jan Veselý

Kdo je dnes večer na obloze nejjasnější?

Planeta Venuše dosáhla 17. února své nejvyšší jasnosti. Během následujících večerů můžeme sledovat její prudký úprk směrem ke Slunci.

17.2.2017 v 22:30 | Karma článku: 12.14 | Přečteno: 296 | Diskuse
Počet článků 345 Celková karma 30.14 Průměrná čtenost 2727

Tento blog byl oceněn v anketě "Bloger roku 2011". Autor je překladatel a vzděláním historik. Zajímá se o vliv klimatických změn na lidské dějiny. Účastnil se klimatické konference v Kodani. Po aféře Climategate založil web www.klimaskeptik.cz

 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.