Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ekologické pálení knih v Americe?

26. 05. 2016 0:00:00
Školy města Portland schválily zákaz všech učebnic, které "vyjadřují pochybnosti o vážnosti klimatické krize nebo o tom, že je zaviněna lidskou činností." Poslali byste své děti do takové školy, kde se zakazuje kladení otázek?

Americké město Portland se pyšní tím, že bylo první v USA, které (v roce 1993) přijalo komunální plán snižování emisí uhlíku. V květnu 2016 se město vyznamenalo znovu, když místní školská rada odhlasovala, že ve školách zakáže jisté učebnice.

Ekologický web Thinkprogress.org píše: „Portland ze škol vykázal knihy, které popírají klima“. Tomu bych se nedivil. Učebnice, která popírá existenci klimatu nebo vzduchu, je dobrá leda do stoupy. USNews.com zase píše: „Portlandské školy zakazují výukové materiály, které popírají změnu klimatu.“ I tady bych se zákazem souhlasil. Popírat, že existovaly doby ledové nebo, to je bláznovství, které do učebnic nepatří.

Jenže novinové titulky jsou zavádějící. Zakázané učebnice nic tak bláznivého ve skutečnosti nekázaly. Dotyčné učebnice se provinily jen tím, že používaly slůvko „možná“. Školská rada se usnesla, že bude zakázáno používání „textů které vyjadřují pochybnosti o vážnosti klimatické krize nebo o tom, že je zaviněna lidskou činností.“ Novináři citují uvědomělého žáka, který před školskou radou řekl: „Je nepřijatelné, aby ve školách byly učebnice, které šíří pohybnosti o lidském zavinění a naléhavosti krize.“

Klimatologové sice nevědí, zda zdvojnásobení koncentrace CO2 povede k oteplení o 0,5°C nebo o 6°C (tzv. "citlivost klimatu"), ale my na pochybnosti právo nemáme?

Celá akce je dílem Billa Bigalowa, autora ekologicky alarmující knihy „People’s Curriculum for the Earth“). Vadí mu, že učebnice dějepisu užívané na amerických středních (History alive, McDougal Littel’s Modern World History) sepsané kolem roku 2000 neodrážejí dnešní úroveň klimatického poznání. Jsou patnáct let zastaralé. Nepíší o uhlí jako o největším klimatickém zlu, ale jen jako o zdroji surovin ve století páry. A když už se o skleníkovém efektu učebnice trochu zmíní, „text je plný skeptických výrazů jako „možná“ nebo „snad“ či „nelze vyloučit“.“

Nedávná analýza (2015) ukázala, že skeptický jazyk používají i učebnice v Kalifornii. „Zatímco ostatní učebnice přírodních věd uvádějí přehled faktů, texty o změně klimatu používají jazyk nejistoty jako „možná“ nebo „nelze vyloučit.“

Analýza si navíc stěžuje, že podle těchto učebnic klimatická změna „by mohla mít i nějaké pozitivní účinky“. „Farmáři v oblastech, které dnes jsou příliš chladné, by časem mohli mít i dvě úrody ročně místo jedné... avšak řada účinků oteplování tak pozitivní nebude.“ Takovýto text autoři analýzy nepokládají za vyvážené uvádění pro a proti. Ale varují, že takovýto jazyk „vede k pochybnostem o klimatologii a oslabí pocit naléhavosti při řešení této krize.“

Co je tedy vlastně úkolem školy? Předávat znalosti a učit děti samostatně myslet? Nebo vychovávat lidi s pevnou vírou, kteří bez otázek plní zadané úkoly?

Bill Bigelow ve svém článku pro média celou akci vykládá tak, že „oregonské školy volají pro klimatické spravedlnosti“. Celá anabáze vyplynula z dlouhého jednání místních škol s politickým hnutím 350.org. Bigalow soudí, že škola je tu od toho, aby mládež burcovala, vychovávala z dětí uvědomělé bojovníky za „klimatickou spravedlnost“ (čti: za zdražování energií a potravin).

Spoluautorem kontroverzního rozhodnutí školské rady byl i Mike Rosen, klimatolog. „Neříkám, že budeme ty učebnice pálit. Neříkám, ty učebnice máme zničit,“ hájí se. „Mluvíme jen o tom, že chceme, aby ty texty správně odrážely nejnovější úroveň poznání.“ Radní Christine Miles také odmítla, že jde o novodobé pálení knih. „To je velké nedorozumění. My pouze aktualizujeme vědecké materiály pro své studenty.“

Otázka zní, zda za těch 15 let opravdu vědecké poznání tak pokročilo, jak myslí pan Bigalow. Většinu těch 15 let zabrala pauza v globálním oteplování, kterou klimatologické modely neumí vysvětlit. A nepředpověděly ji. A vykazovat ze školy pochyby a otázky, asi není zrovna cesta, jak žáky naučit samostatnému kritickému myšlení. Podle mého soudu do knih, které se zabývají prognózami budoucnosti (klimatologické scénáře) jazyk nejistoty asi patří. Protože budoucnost ještě nenastala. A pak je tu otázka k zamyšlení pro rodiče. Opravdu chceme, aby škola naše syny a dcery převychovávala a vštěpovala jim víru v oficiální ideologii vlády, OSN nebo jiné instituce? Nebo má každý rodič právo svému dítěti vštěpovat svoje hodnoty a svoje vlastní přesvědčení?

ZDROJE:

http://www.latimes.com/local/education/la-na-portland-schools-climate-change-20160524-snap-story.html

https://weather.com/news/climate/news/portland-school-district-bans-climate-change-denying-materials

http://www.pps.net/cms/lib8/OR01913224/Centricity/Domain/219/FINAL%20Climate%20Change%20Reso%205.11.16%20MR%20revised.pdf

https://www.theguardian.com/books/2016/may/24/portland-schools-ditch-textbooks-that-question-climate-change

http://www.thegwpf.com/portland-school-board-bans-climate-sceptical-textbooks/

http://www.huffingtonpost.com/bill-bigelow/portland-oregon-schools-c_b_10069106.html

http://www.theguardian.com/us-news/2015/nov/23/california-public-school-textbooks-mislead-students-climate-study-says

Autor: Vítězslav Kremlík | čtvrtek 26.5.2016 0:00 | karma článku: 28.38 | přečteno: 631x

Další články blogera

Vítězslav Kremlík

Léčba autismu je novodobý Klondajk

Ano tohle je odbočka od mého stálého oteplovacího tématu. Ale sleduji osudy svých známých, kteří mají autistické dítě, a nestíhám se divit.

7.6.2017 v 10:50 | Karma článku: 33.34 | Přečteno: 4180 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Opravdu Trump „nepochopil“ klimatickou studii, jíž zdůvodnil Clexit?

Trump vyhlásit vypovězení Pařížské klimatické dohody a zdůvodnil to studií vědců z MIT. Vědci spočítali, že přijatá opatření, jakkoli drahá, nedovedou oteplení zastavit na 2°C.

5.6.2017 v 11:10 | Karma článku: 42.80 | Přečteno: 4263 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

Opravdu 97 procent? Jen 1,6% vědců souhlasí, že hlavní příčinou oteplení je člověk

Jen 0,5% ze studovaných 11944 článků explicitně tvrdí, že lidé mohou za více než 50% oteplení. Pokud vynecháme články, které žádný postoj nevyjádřily, tak ze zbývajícíh článků je to 1,6%.

11.5.2017 v 10:51 | Karma článku: 32.01 | Přečteno: 1357 | Diskuse

Vítězslav Kremlík

V Trumpově vládě se klimatického švindlu zastává… naftař

Ropná firma Exxon je to jediné, co stojí mezi Trumpem a zrušením pařížské klimatické dohody. Otevře to někomu konečně oči?

10.5.2017 v 10:49 | Karma článku: 23.79 | Přečteno: 550 | Diskuse

Další články z rubriky Věda

Libor Čermák

Co má písmeno "P" společného se spaním?

Dovolte, abych vás dnes upozornil na jednu jazykovou zajímavost. Zkusili jste si někdy zmapovat, kolik věcí související se spaním v českém jazyce začíná na písmeno "P"? Čím, že to bude?

19.8.2017 v 11:34 | Karma článku: 15.35 | Přečteno: 373 |

Dana Tenzler

Židovská matka atomové bomby

Říkali jí „židovská matka atomové bomby“ – a to ji zlobilo. Shoda okolností ji připravila o Nobelovu cenu. Uhodnete její jméno? (délka blogu 6 min.)

17.8.2017 v 8:00 | Karma článku: 28.34 | Přečteno: 839 | Diskuse

Libor Čermák

Atomové výbuchy už v prehistorických dobách?

V srpnu si každoročně připomínáme svržení atomových bomb na Hirošimu a Nagasaki. Je ale možné, že podobné události se už na naší planetě staly někdy v dávnověku? Jsou záhady, které se tomu docela podobají.

17.8.2017 v 5:53 | Karma článku: 24.42 | Přečteno: 1037 |

Irena Maura Aghová

Vzdělanost: O výuce dějin

Není mnoho lidí, kteří by se rádi učili dějiny. Jsou důležité? Co nám vlastně říkají a rozumíme jim opravdu? O tom tento článek.

17.8.2017 v 3:49 | Karma článku: 8.79 | Přečteno: 261 | Diskuse

Zdenek Slanina

U jurty seděla dívka - Richarda Feynmana cesta poslední

Richard Feynman, Nobelista za fyziku z r. 1965, i jeden z prvních, kdo uvažovali o nanotechnologiích, vtipný glosátor vztahů vědy a společnosti, měl jeden sen, který si už splnit nestihl.

14.8.2017 v 22:03 | Karma článku: 14.65 | Přečteno: 401 |
Počet článků 351 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2752

Tento blog byl oceněn v anketě "Bloger roku 2011". Autor je překladatel a vzděláním historik. Zajímá se o vliv klimatických změn na lidské dějiny. Účastnil se klimatické konference v Kodani. Po aféře Climategate založil web www.klimaskeptik.cz

 

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.